Τρίτη 30 Νοεμβρίου 2010

Δεν μας ορίζει η κοινωνική ταυτότητα ή η εικόνα που έχουν οι άλλοι για μας.. άλλα μετρούν στη ζωή..


Το έγκλημα της πολυεθνικής των φαρμάκων

Ο βρετανός πεζογράφος Γουίλιαμ Μπόιντ σε ένα καταιγιστικό θρίλερ περιγράφει πώς πίσω από το έγκλημα στο οποίο εμπλέκεται ένας αθώος επιστήμονας κρύβεται το τεράστιο οικονομικό σκάνδαλο μιας εταιρείας


O Γουίλιαμ Μπόιντ δεν γνώρισε στη χώρα μας την επιτυχία άλλων πεζογράφων της γενιάς του, όπως για παράδειγμα ο Ιαν Μακ Γιούαν, μολονότι είναι θαυμάσιος συγγραφέας. Το περυσινό μυθιστόρημά του, που εκδόθηκε πρόσφατα και στα ελληνικά, επιβεβαιώνει το ταλέντο, την ευρηματικότητα και την ευφυΐα του. Γραμμένο αριστοτεχνικά, κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη και ταυτοχρόνως αναδεικνύει το μείζον ζήτημα που φαίνεται να σηματοδοτεί τη λογοτεχνία του αιώνα που διανύουμε: του ποιος είναι στην πραγματικότητα ο εαυτός μας, πώς εκφράζεται και πώς αποκαλύπτεται αν εμπλακούμε σε υποθέσεις που μοιάζουν να μας ξεπερνούν ή να μας ρίχνουν σε περιπέτειες.

Ολα αυτά είναι φανερά από το πρώτο εξαίρετο κεφάλαιο του νέου του μυθιστορήματος. Αρχίζεις να διαβάζεις και δεν είσαι βέβαιος αν πρόκειται για θρίλερ ή για παρωδία θρίλερ. Ο Ανταμ Κίντρεντ, κλιματολόγος το επάγγελμα, βρίσκεται στο Λονδίνο για επαγγελματική συνέντευξη. Θέλει να αλλάξει εργασιακό περιβάλλον, τη ζωή του, τα πάντα. Μετά τη συνέντευξη, και αφού περιδιαβάζει για κάμποσο στον Τάμεση και στα περίχωρα μπαίνει σε ένα ιταλικό εστιατόριο να δειπνήσει. Εκεί συναντά έναν ειδικό στην ανοσολογία, τον δρα Γουάνγκ, και πιάνουν κουβέντα. Οταν φεύγει ο Γουάνγκ, έχει ξεχάσει έναν φάκελο. Ο Ανταμ αποφασίζει να του τον επιστρέψει αυτοπροσώπως. Οταν όμως ανεβαίνει στο δωμάτιο του ξενοδοχείου όπου έμενε ο δόκτωρ, τον βρίσκει μαχαιρωμένο μεν, αλλά ζωντανό. Ο Γουάνγκ του ζητεί να του βγάλει το μαχαίρι. «Τράβα το» λέει. Και ο ευφυής αλλά απερίσκεπτος Ανταμ το τραβάει, «καταφέρνοντας» δύο πράγματα: πρώτον, να αφήσει στο μαχαίρι τα αποτυπώματά του και, δεύτερον, να στείλει τον Γουάνγκ μια ώρα αρχύτερα στον άλλον κόσμο. Στο μπαλκόνι όμως του δωματίου κρύβεται ο δολοφόνος. Από εδώ και στο εξής θα τον κυνηγάει τόσο αυτός όσο και η αστυνομία. Ο κλιματολόγος θα πρέπει να κρυφτεί αλλάζοντας ταυτότητα.

Ο Ανταμ πάει να μείνει σε ένα σπίτι που βρίσκεται σε κάποια από τις πιο επικίνδυνες γειτονιές του Λονδίνου.

Αλλά η ανάγκη να ανακαλύψει γιατί δολοφονήθηκε ο Γουάνγκ τον οδηγεί στην έρευνα. Και καταλήγει στα ίχνη μιας πολυεθνικής εταιρείας φαρμάκων που είναι μπλεγμένη σε ένα τεράστιο σκάνδαλο. Το θέμα αυτό το διαπραγματεύθηκε εκπληκτικά ο Τζον Λε Καρέ πριν από μια δεκαετία στον Επίμονο κηπουρό, αλλά από τότε άλλαξαν πολλά. Τώρα η δύναμη των πολυεθνικών δεν έχει πλέον το προηγούμενό της- όπως και τα κέρδη που αποκομίζουν. Ο Ανταμ είναι ένας κυνηγημένος άνθρωπος- και τούτο αλλάζει την ταυτότητά του. Δεν έχει πια πιστωτικές κάρτες, λογαριασμό στην τράπεζα, κινητό τηλέφωνο. Ζει στο περιθώριο του παλιού του κόσμου, έξω από την τεχνολογική κοινωνία, σε έναν άλλου είδους Μεσαίωνα, όπου όμως κυκλοφορούν πραγματικοί άνθρωποι. Για να αντιληφθεί στο τέλος πως δεν μας ορίζει η κοινωνική ταυτότητα ή η εικόνα που έχουν οι άλλοι για μας και πως άλλα μετρούν στη ζωή: ο έρωτας, «η λιακάδα και η γαλανή θάλασσα στον ορίζοντα», όπως αναφέρει η καταληκτική πρόταση του βιβλίου.
ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ
ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΒΙΣΤΩΝΙΤΗΣ | Κυριακή 28 Νοεμβρίου 2010
www.tovima.gr





Δεν υπάρχουν σχόλια: